Svea-laina

Ruotsalaislähtöinen Svea Bank tarjoaa kulutusluottoja 2000 eurosta aina 50 000 euroon saakka. Svealla on myös paljon muita rahoitustuotteita sekä kuluttajille että yrityksille.


Svea-laina

Svea Bank aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2002. Alkuajoista lähtien pankin valikoima ja asiakaskunta on kasvanut – sekä Suomessa että kansainvälisesti. Svea tarjoaa palveluja sekä kuluttajille että yrityksille. Tässä arviossa keskitymme Svea Bankin kuluttajapuolen toimintaan ja tuotteisiin. Suomalaisille asiakkaille Svea tarjoaa laina-, luotto-, osamaksu- ja säästämiseen liittyviä palveluja. Svean ydinarvot ovat omistautuminen, osaaminen ja draivi.

Lainapuolella Svealla on vakuudettomia lainoja sekä vakuudellisia lainoja, ja myös yhdistelylainoja. Svea myöntää myös asuntolainoja, joissa myöntämisen ehdot ovat tavanomaisia pankkeja kevyempiä mutta korot ovat useimmiten myös korkeampia. Svean asuntolainan voi saada ilman omia säästöjä tai takaajaa koska asuntolainan hakuprosessissa tavanomaisia luotonmyöntökriteerejä, vaan hakemukset arvioidaan tapauskohtaisesti Svean omien kriteerien mukaisesti.

Säästämiseen Svea tarjoaa säästötilejä ja määräaikaistalletus-tilejä melko kilpailukykyisillä koroilla. Svea tarjoaa kuluttajille myös verkkokaupan joustavia rahoitusratkaisuja, joiden avulla kuluttaja voi helpommin valita haluamansa maksutavan sekä nettiostoksilla että perinteisessä kaupassa.

Arvioiden yhteenveto

Svea Bank on vakiinnuttanut asemansa Suomen rahoitusmarkkinoilla ja tarjoaa monipuolisia palveluita kuluttajille. Heidän valikoimaansa kuuluu erilaisia lainoja ja luttoja, säästötilejä ja ostamisen rahoitusratkaisuja. Erityisesti Svea Bankin asuntolainan hakuprosessi eroaa perinteisistä pankeista, ja he tarjoavat myös vaihtoehtoja ilman säästöjä tai takaajaa.  Svean vakuudettomat kulutusluoto ovat 2000-50 000 euron suuruisia. 

Käyttäjäkokemukset vaihtelevat, ja Svea Bank on saanut myös paljon negatiivista palautetta monissa kanavissa liittyen palveluun, korkoihin ja muihin kuluihin sekä asiakaspalveluun. Yritys on pyrkinyt parantamaan palveluitaan asiakaspalautteen perusteella. 


Asiakaspalvelu

Svea Bankin asiakaspalvelu Suomessa pyrkii tarjoamaan asiakkailleen ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua. Asiakaspalvelutiimi toimii arkisin ja on koulutettu tarjoamaan asiantuntevaa neuvontaa eri rahoitustuotteisiin liittyvissä kysymyksissä. Asiakkaat voivat ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai verkkosivujen kautta. Svea panostaa myös digitaaliseen asiakaspalveluun, kuten chat-palveluun. Kuitenkin, julkisissa arvioissa on esitetty paljon kritiikkiä myös yrityksen asiakaspalvelun osalta.


Hinta

Svea Bankin kulutusluottojen hinnat vaihtelevat tuotteittain. Lainojen viitekorona käytetään 3 kk Euriboria. Lopullinen korko määräytyy asiakaskohtaisesti Svean omien kriteerien perusteella. Normaalien kulutusluottojen nimelliskorko on keskitasoa, ja järjestelylainojen korko on hieman korkeampi. Vakuudellisten luottojen korot alkavat alhaisemmalta tasolta. Todellinen vuosikorko selvitetään lainahakemuksen hyväksymisen yhteydessä, ja se sisältää myös muut kulut. Svea tarjoaa hintatakuun vakuudettomille lainoille, mikäli asiakas saa kilpailijalta paremman tarjouksen. Tarkempia tietoja lainan kuluista ja hinnastoista voi löytää Svean verkkosivuilta.


Käyttäjäkokemus

Svea Bankin suomalaisasiakkaiden kokemukset vaihtelevat. Positiivista palautetta annetaan helposta lainanhaku-prosessista, nopeasta hyväksynnästä ja avuliaasta asiakaspalvelusta. Kuitenkin joillakin asiakkailla on ollut pettymyksiä liian pitkistä päätöksentekoajoista ja vaikeuksista saada tukea. Korkeat korot ja lisämaksut ovat myös herättäneet huolta lainan kokonaiskustannusten suhteen. Kokemukset ovat siis sekalaisia.


Käsittelyaika

Svea Bank tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden hakea lainaa sähköisesti verkossa omilla verkkopankkitunnuksilla milloin tahansa. Joissain tapauksissa luottopäätös voidaan tehdä automaattisesti. Vakuudettoman kulutusluoton saaminen tilille voi tapahtua nopeasti, kun luottosopimus on hyväksytty ja allekirjoitettu sähköisesti. Asiakaspalautteiden perusteella monet asiakkaat ovat saaneet rahat tilille suhteellisen nopeasti, mutta suuri osa palautteista ottaa kriittisempää kantaa pankin lainaprosessin kokonaisnopeuteen ja sen laatuun. On kuitenkin huomattava, että palautteita Svean toiminnasta Suomessa on saatavilla rajoitetusti.


Lisäedut

Svean luotonmyöntökriteerit ovat tärkeitä etuja Svean asiakkaille. Jos hakijalla on esimerkiksi maksuhäiriömerkintöjä, tai jtai muita rajoituksia jotka voivat vaikeuttaa lainan saamista on Svea yksi harvoista pankeista jossa lainan saanti voi onnistua. 

Svea bank tarjoaa vakuudettomille kulutusluotoille lainatakuun, joka mahdollistaa lainojen kilpailuttamisen vielä  sen ottamisen jälkeen. Svea pyrkii antamaan lainasta asiakkaalle aina halvemman vastatarjouksen.


Hyödyt

  • Laaja rahoitustuote-valikoima
  • Joustavat luotonmyöntökriteerit
  • Lainatakuu vakuudettomille kulutusluotoille

Haitat

  • Saanut kriittisiä palautteista toiminnan laadusta ja nopeudesta sekä asiakaspalvelusta
  • Lainan myöntämisessä voi mennä luvattua kauemmin
  • Luottojen korko on sidottu 3 kk Euriboriin

Asiakaspalvelu

Svea Bank on rahoitusalan yritys, joka tarjoaa monipuolisia palveluita Suomessa. Yhtiön asiakaspalvelu on keskeinen osa heidän toimintaansa ja yritys pyrkii tarjoamaan asiakkailleen ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua.

Svea Bankin asiakaspalvelu Suomessa on saanut positiivista palautetta asiakkailtaan. Svean tavoitteena on tarjota helppoa ja vaivatonta asiointia sekä vastata asiakkaiden kysymyksiin ja tarpeisiin nopeasti ja tehokkaasti. Asiakaspalvelutiimi on koulutettu tarjoamaan asiantuntevaa neuvontaa eri rahoitus-tuotteisiin ja palveluihin liittyvissä kysymyksissä.

Svea Bankin asiakaspalveluun Suomessa saa yhteyden myös puhelimitse. Svea tarjoaa asiakkailleen puhelinlinjan, jossa ammattitaitoinen henkilökunta auttaa kaikissa rahoitukseen liittyvissä asioissa. Lisäksi he tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden ottaa yhteyttä sähköpostitse tai verkkosivujensa kautta löytyvän yhteydenottolomakkeen avulla.

Svea Bank on myös panostanut netissä tapahtuvaan digitaaliseen asiakaspalveluun. Heidän verkkosivuillaan on usein kysyttyjen kysymysten osio, jossa asiakkaat voivat löytää vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. Lisäksi Svea tarjoaa chat-palvelun, jossa asiakkaat voivat keskustella reaaliaikaisesti asiakaspalvelijan kanssa ja saada apua ja neuvoja.

Svea Bankin asiakaspalvelu Suomessa pyrkii tarjoamaan helppoa ja henkilökohtaista palvelua asiakkailleen. Svea Bankin sitoutuminen hyvään asiakaspalveluun ei valitettavasti näy asiakkaiden eri netin palautekanavissa antamissa arvioissa ja kokemuksissa. Sekä Trustpilot- että Google Review -arviot ovat melko kriittisiä ja tuovat esille paljon ongelmia myös yrityksen asiakaspalvelun osalta.

Yrityksen tiedot

YritysSvea-laina
OsoiteMechelininkatu 1 A – FI-0180 Helsinki
Sahkopostiosoiteinfo@svea.com
Puhelinnumero+358 (0)94242300

Asiakaspalvelun aukioloajat

Maanantai08:00 – 17:00
Tiistai08:00 – 17:00
Keskiviikko08:00 – 17:00
Torstai08:00 – 17:00
Periantai08:00 – 17:00
LauantaiSuljettu
SunnuntaiSuljettu

Hinta

Svea Bankin kulutusluottojen hintataso vaihtelee eri tuotteiden välillä. Sekä vakuudellisen että vakuudettoman lainan viitekorkona käytetään 3 kk Euriboria. Lainan lopullinen korko on aina asiakaskohtainen ja se määräytyy Svean omien kriteerien mukaisesti. Normaalin kulutusluoton nimelliskorko on keskitasoa, alkaen 8,99% ja järjestelylainan korko on alkaen 10,26%. 

Vakuudellisten luottojen korot alkavat 2,99% + 3 kk Euribor, kuten myös Svean asuntolainan korot.

Lainojen viitteelliset korot löytyvät Svean verkkosivulta, ja tekemällä hakemuksen netissä on helppo selvittää oma tapauskohtainen korko eri lainoille.

Lainojen todellinen vuosikorko selviää viimeistään  lainahakemuksen hyväksymisen yhteydessä. Lainan kokonaiskustannuksiin vaikuttavat nimelliskoron lisäksi myös muut kulut, kuten lainan avausmaksu ja käsittelykulut, jotka on huomioitu lainan todellisessa vuosikorossa. Svean nettisivulta ei heti löydy lainan eri kulujen listausta tai hinnastoa lainaan lisättävistä kuluista.

Vakuudettomissa lainoissa Svea tarjoaa kuluttaja-asiakkaille hintatakuuta, jolloin jos asiakas saa paremman lainatarjouksen toiselta luotonantajalta Svea pyrkii tekemään asiakkaalle vasta-tarjouksen jonka todellinen vuosikorko on kilpailijan tarjousta matalampi.


Svea-laina vaatimukset

Svea-lainat ovat tavallisten suomalaisten kuluttajien saatavilla. Joitakin lainaehtoja kuitenkin löytyy:

  • Lainanhakijana sinun tulee iältäsi olla 20-73 vuotta.
  • Sinulla täytyy olla vähintään 18 000 säännölliset vuositulot palkkatuloina tai eläkkeenä
  • Myös yhteisvastuullisena hakijana vuositulosi tulee olla vähintään 18 000 euroa
  • Työsuhteesi koeajan tulee olla päättynyt
  • Sinun tulee olla asunut Suomessa vähintään viimeiset kolme vuotta
  • Yrittäjänä yrityksesi on täytynyt olla toiminnassa vähintään 2 vuotta
  • Sinulla saa olla korkeintaan 2 maksettua ja ref-merkinnällä varustettua maksuhäiriömerkintää, eikä uusia merkintöjä ole saanut tulla viimeisen vuoden ajalta

Käyttäjäkokemus

Svea Bankin suomalaisasiakkaiden käyttäjäkokemukset Svea Bankin toiminnasta Suomessa vaihtelevat, ja on olemassa sekä positiivisia että negatiivisia arvioita.

Monet asiakkaat arvostavat Svea Bankin helppoa ja nopeaa lainanhakuprosessia. Svean verkkosivusto ja sovellus ovat käyttäjäystävällisiä, ja lainan hakeminen ja hyväksynnän saaminen voi tapahtua sujuvasti ja nopeasti. Asiakkaat ovat myös antaneet positiivista palautetta Svea Bankin asiakaspalvelusta, joka on kuvattu avuliaaksi ja ammattitaitoiseksi, mutta myös huonompiakin kokemuksia löytyy.

Toisaalta, on myös asiakkaita, jotka ovat olleet pettynyt Svea Bankin palveluihin. Palautteista voi lukea että jotkut asiakkaat ovat kokeneet, että laina-päätösten tekeminen voi viedä odotettua enemmän aikaa, ja joillakin on ollut vaikeuksia saada tarvittavaa tukea ja apua asiakaspalvelusta. Jotkut asiakkaat ovat myös ilmaisseet huolensa korkeista koroista ja lisämaksuista, jotka heidän mielestään tekevät lainan kokonaiskustannukset liian korkeiksi.


Käsittelyaika

Asiakas voi hakea lainaa kaikkina vuorokauden aikoina netistä tunnistautumalla omilla verkkopankkitunnuksilla. Lainan hakija voi täyttää lainahakemuksen milloin tahansa, tietokoneella tai mobiililaitteella. Jotkut Svean luotonmyöntö-prosessit ovat täysin automatisoituja, eli luoton hakija voi saada luottopäätöksen välittömästi lainahakemuksen lähettämisen jälkeen. 

Vakuudeton kulutusluotto on juuri tällainen hyvin nopea lutto, jonka saa myös melko nopeasti tilille lainasopimuksen hyväksymisen jälkeen. Voit saada rahat heti tilille, kun pankki on käsitellyt sähköisesti allekirjoitetun luottosopimuksen positiivisen luottopäätöksen jälkeen. Riippuen lainan hakijan omasta pankista rahojen saaminen tilille voi onnistua minuuteissa tai siihen voi mennä muutama pankkipäivä. 

Netissä löydettyjen Svean saamien asiakaspalautteiden ja -arvioiden mukaan monet lainanhakijat ovat saaneet rahat tilille melko nopeasti, vaikka pankin lainaprosessin kokonaisnopeuteen ei palautteiden mukaan olla oltu tyytyväisiä. Palautteita Svean toiminnasta Suomessa on kuitenkin verrattain vähän löydettävissä.


Muuta huomioitavaa

Svean laaja palveluvalikoima ja monista kilpailijoista eroavat luotonmyöntökriteerit ovat tärkeitä etuja Svean asiakkaille. Jos hakijalla on esimerkiksi maksuhäiriömerkintöjä, tai jos haluaa hake asuntolainaa ilman omia säästöjä on Svea yksi harvoista pankeista jossa lainan saanti onnistuu. 

Lisäksi pankin vakuudettomille kulutusluotoille myöntämä lainatakuu mahdollistaa lainoijen kilpailuttamisen vielä lainan ottamisen jälkeen. Jos asiakas löytää halvemman tarjouksen lainasta toiselta luotonantajalta, Svea pyrkii antamaan lainasta asiakkaalle halvemman vastatarjouksen.


Yhteenveto

Svea Bank on kasvanut merkittäväksi toimijaksi Suomen rahoitusmarkkinoilla sen aloitettua toimintansa vuonna 2002. Pankki tarjoaa laajan valikoiman palveluita sekä kuluttajille että yrityksille. Tässä yhteenvedossa keskitymme erityisesti Svea Bankin kuluttajapuolen toimintaan ja tarjoamiin tuotteisiin. Nykyään Svea Bank toimii maltalaisen Multitude p.l.c. pankin osana.

Svea Bank tarjoaa suomalaisille kuluttaja-asiakkaille monipuolisia palveluita, kuten lainoja, luottoja, osamaksuja ja säästötilejä. Heidän laina-valikoimaansa kuuluu sekä vakuudettomia että vakuudellisia lainoja, mukaan lukien yhdistelylainat. Lisäksi Svea myöntää asuntolainoja, joissa myöntämisen ehdot ovat kevyemmät kuin perinteisissä pankeissa, mutta korot saattavat olla korkeammat.

Svea Bankin asuntolainan hakuprosessi poikkeaa tavallisista pankeista, sillä hakemuksia arvioidaan tapauskohtaisesti Svean omien kriteerien mukaisesti. Tämä mahdollistaa asuntolainan saamisen ilman säästöjä tai takaajaa, mikä voi olla houkutteleva vaihtoehto tietyille asiakkaille.

Säästämistä varten Svea tarjoaa kilpailukykyisiä säästötilejä ja määräaikaistalletus-tilejä. Lisäksi he tarjoavat joustavia rahoitusratkaisuja verkkokauppoihin, mikä helpottaa kuluttajien maksamista.

On lopuksi todettava että Svea Bankin käyttäjäkokemukset vaihtelevat yksilöllisesti hyvien palautteiden ja hyvin huonojen palautteiden välillä. Svea Bank on jatkuvasti pyrkinyt parantamaan palveluitaan asiakkaiden palautteen perusteella. Ennen päätöksentekoa on suositeltavaa tutustua tarkasti heidän tarjoamiin tuotteisiin, ehtoihin ja palveluihin.

Viimeisimmät uutiset