Saldo arvostelu

Saldo on suomalainen vakuudettomien kulutusluottojen myöntäjä. Sen erityisyytenä ovat automatisoidut rahoitusratkaisut, joilla yrityslainaa, limiittiä ja kertalainaa voi saada tilille jopa 5 minuutissa. Yksityisasiakkaiden haettavana ovat sen sivuilla lainat 300 eurosta aina 10 000 euroon asti. Tässä arvostelussa tutustumme tarkemmin yrityksen tarjoamien luottojen korkoihin, palvelun käyttökokemukseen sekä käsittelyaikoihin – Saldo-kokemuksia soveltaen.

6.2
Asiakaspalvelu
5
Käsittelyaika
10
Hinta
5
Lisäedut
5
Käyttäjäkokemus
6

Saldo tuotteet

Uusi tuot
4.9
Arvostelu
Lainamäärä 100 – 10 000 €
Laina-aika 12 – 84 kuukautta
Tod. vuosikorko 10.6 – 28.3 %
Siirtoaika Tänään 16:32
  • 100 – 10 000€ kulutusluotto
  • Laina-aika 1 – 7 vuotta
  • Nopea haku 3 minuutissa
Esimerkki: Lainamäärä: 1 500 € | Takaisinmaksuaika: 3 vuotta | Todellinen vuosikorko 29,6 %. | Kuukausierä: 143,38 € | Lisämaksut: Lainanhoitokulu 4,50 € kuukaudessa kun maksueriä 12 € | Takaisinmaksettava summa on tällöin 1720,54 € | Lainan kustannus tällöin 220,54 € | Todellinen vuosikorko: Minimi 10,60 % – Maksimi 28,30 %. | Tarjottava laina-aika vaihtelee 1 – 7 vuoden välillä | Korkein vuosikorko: Maksimi 28,30 %.

Saldo

Saldo on netissä toimiva lainasivusto, jota ylläpitää vuonna 2006 perustettu, suomalainen Saldo Finance Oyj. Kyseessä on yksi Suomen suosituimmista ja pitkäikäisimmistä kulutusluottojen tarjoajista. Muista markkinoista palvelun erottaa pitkälle johdettu automatisaatio, jonka ansiosta sen lainapäätökset sekä rahojen siirrot tapahtuvat lähes reaaliajassa.

Automatisaation ohella Saldo korostaa toiminnassaan vastuullisuutta. Se määrittää kunkin hakijan maksukyvyn omalla scoring-järjestelmällään, jonka ansiosta lainahakemuksiin ei vaadita tulotositteita tai vakuuksia.

Saldo palvelee asiakkainaan sekä yritys- että yksityisasiakkaita. Nettisivuilla se välittää neljää eri lainatuotetta, jotka ovat Saldo Limiitti, Saldo Laina, Autolaina sekä Yrityslaina. Limiitti on sähköiseen luottokorttiin verrattava joustoluotto, jota nostaa voi oman tarpeen mukaan 300 – 2000 euroa kerrallaan aina 2000 euron luottorajaan asti. Kertalainan tavoin puolestaan toimii Saldo Laina, jota saada voi 1000 – 10 000 euroa.
Tämän Saldo-arvostelun kirjoitushetkellä Saldo on saanut puolueettomalla Trustpilot-sivustolla yli 500 suomenkielistä arviota, joiden keskiarvo on 4,5/5 tähteä. Google-arvosteluissa lukema on 3,5/5 tähteä. Verkon Saldo-kokemuksia näyttäisi yhdistävän ennen kaikkea tyytyväisyys palvelun nopeuteen ja käytön helppouteen.

Arvioiden yhteenveto

Saldon vahvuusalueita ovat asiakaspalvelu ja käsittelyaika. Asiakastuki on aukioloajoiltaan poikkeuksellisen kattava, ja sen tavoittaa voi chatissä, puhelimitse sekä sähköpostilla. Hakemusten käsittely tapahtuu sivuilla automaattisesti, minkä ansiosta lainapäätöksen saa lähetyksen jälkeen. Myös laina siirtyy tilille lähes heti. Palvelun käyttö on suurimmilta osin mutkatonta, ja mahdollista ilman viivästyksiä myös mobiilissa. Lisäetuina ovat erilaiset pienestä maksusta aktivoitavat palvelut, kuten korkovapaat kuukaudet. Lainanmaksu on lisäksi mahdollista vakuuttaa työttömyyden tai sairauden varalta. Saldon heikoin osa-alue on hinta, sillä vaikka eri lainojen koroissa on vaihtelua, ne ovat silti yleisesti katsoen markkinoiden kalliimmasta päästä.


Asiakaspalvelu

5

Tavoitettavissa chatissä, puhelimitse sekä sähköpostilla. Chatissä vastaus yleensä alle minuutissa, puhelimessa muutamassa minuutissa ja sähköpostissa viimeistään seuraavana päivänä. Aukioloajat huomattavasti muita lainantarjoajia laajemmat, minkä ansiosta apua saa helposti myös arkena. Apu on yksilöllistä ja hyödyllistä. Asiakastukeen tehdyistä puheluista veloitetaan 2 euron minuuttilisä, mutta tämä ei koske jonotusta.


Hinta

5

Korkotaso vaihtelee eri lainatyyppien välillä, mutta on yleisesti katsottuna markkinoiden kalliimmasta päästä. Suositellut kuukausierät ovat tavallista pienempiä, mikä pidentää maksuaikaa ja nostaa kuluja. MySaldossa mahdollista maksaa sovittua suurempia eriä ilman erillistä ilmoitusta, eli takaisinmaksuajan lyhennys on helppoa. Kunkin lainatyypin korko- ja sivukulut on listattu tarkkoihin tauluihin näitä koskevien välilehtien alaosissa.


Käyttäjäkokemus

6

Lainan haku tapahtuu nettisivuilla, joissa lainoja koskeva tieto on jaoteltu selkeästi eri osioihin. Hakemukseen asiakas ohjataan lainalaskurilla, jossa tämä näkee lainasummaa säätämällä heti arvion kuukausierästä sekä laina-ajasta. Eri välilehdet sekä lomake latautuvat ongelmitta myös mobiiliversiossa. Sivujen navigointi on joillekin hankalaa yläpalkin puuttumisen sekä väljän asettelun myötä. Jo otetun lainan hallinnointi mahdollista reaaliajassa MySaldon ansiosta.


Käsittelyaika

10

Käsittelyajoiltaan kaikin tavoin useimpia alan toimijoita nopeampi. Lainahakemuksen lähettämisen jälkeen lainapäätöksen saa heti sivuston oman scoring-järjestelmän ansiosta. Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen rahat siirtyvät asiakkaan tilille 1-2 päivän kuluessa, Pikasiirrolla reaaliajassa. Jo otetun lainan hallinnointi merkittävästi tavallista nopeampaa MySaldolla. Jos palvelussa ilmenee ongelmia, käsitellään myös ne nopeasti asiakastuen tasokkuuden ansiosta.


Lisäedut

5

Monia lisähinnasta saatavia toimintoja, joilla lainanmaksua voi helpottaa. Limiittiasiakkaiden valittavana muun muassa kuukausierän puolitus sekä maksuvapaat kuukaudet. Sekä Saldo Laina että Limiitti vakuutettavissa Saldo Turvalla työttömyyden tai sairauden varalta. Sivuilla kattavia ilmaisia laina- ja talousmateriaaleja. Ei kovin paljoa maksuttomia lisäetuja, kuten bonuksia tai korottomia kuukausia.


Saldo Lainalaskuri
100 € 10 000 €
12 kuukautta 84 kuukautta
10.6 % 28.3 %

Kuukausierä

Kokonaiskulut

Maksettava takaisin


Saldo laina

Saldo

Lainamäärä 100 – 10 000 €
Laina-aika 12 – 84 kuukautta
Korko 6.9 – 19.9 %
Tod. vuosikorko 10.6 – 28.3 %
Ikä 18 vuotta

Hyödyt

  • Poikkeuksellisen nopeat käsittelyajat kaikilla toiminnan saroilla
  • Erinomainen asiakaspalvelu, tavoitettavissa chatissä, puhelimitse ja sähköpostilla
  • Lainojen hallinnointi mahdollista omatoimisesti MySaldossa

Haitat

  • Useimmat lisäpalvelut maksullisia
  • Kallis korkotaso, tavallista pidemmät maksuajat
  • Soitoista asiakaspalveluun veloitetaan 2€/min

Asiakaspalvelu

5

Saldon tavoitteena on ennen kaikkea nopeus, ja tämä näkyy myös asiakaspalvelussa. Sen aukioloajat ovat poikkeuksellisen laajat, minkä ansiosta apua voi saada kaikkina viikonpäivinä ja arkisin jopa iltayhdeksään asti. Aukiolo on näin jopa Suomen suurimpia pankkejakin kattavampi, eli Saldon asiakastuki on tällä saralla ensiluokkainen.

Asiakastuen tavoittamiseen on kolme kanavaa: chat, sähköposti sekä puhelin. Aukioloaika on kaikille kanaville sama, mutta eroa on jonotusajoissa. Kaikkein nopeiten avun tavoittaa sivuston oikean alakulman sinisestä painikkeesta aukeavalla chatillä. Kokeilussamme chat-toiminnossa jo ensimmäiseen viestiin vastasi oikea asiakaspalveluhenkilö, jolta vastaus saatiin alle minuutissa.

Toiseksi nopein yhteydenottotapa on soittaminen. Puhelinnumeroon soitosta veloitetaan 2,00 €/min + pvm/mpm, joskin jonotuksesta asiakkaan on maksettava vain tavallinen liittymähinta. Yleensä puheluihin vastataan jo vain muutamassa minuutissa, mutta vaikka jonoa olisikin tätä enemmän, ei siitä kertyisi erillisiä lisäkuluja. Kiireettömiin yhteydenottoihin käytettävänä on sähköposti, johon vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä.
Useimpia netin Saldo-kokemuksia yhdistää mielikuva siitä, että yrityksen asiakaspalvelu on yksilöllistä ja osaavaa. Myös oma kokemuksemme viittaisi siihen, että palvelussa korostuu kunkin asiakkaan tarpeiden huomiointi. Saldon asiakaspalvelun taso on siis kaikin tavoin vahva, joskin plussaa tulee myös siitä, että laina-asioiden hallinnointi (kuten velan tarkistus ja laskujen maksu) onnistuu MySaldo-palvelulla kokonaan ilman asiakastuen apua.

Yrityksen tiedot

YritysSaldo Finance Oyj
OsoiteJuhana Herttuan Puistokatu 3, 20200 Turku (ei käyntiä)
Sähköpostiosoiteasiakaspalvelu@saldo.com
Puhelinnumero06000 55000

Asiakaspalvelun aukioloajat

Maanantai07:00 – 21:00
Tiistai07:00 – 21:00
Keskiviikko07:00 – 21:00
Torstai07:00 – 21:00
Perjantai07:00 – 21:00
Lauantai10:00 – 18:00
Sunnuntai10:00 – 18:00

Hinta

5

Sivustolla tarjottujen lainojen korkotaso vaihtelee eri lainatyyppien välillä, mutta on yleisesti katsottuna varsin korkea. Lainaa ilman vakuuksia käsiteltäessä hyvänä korkona pidetään noin 10-12% todellista vuosikorkoa, mutta jo vain Saldo Lainan nimelliskorko on tätä suurempi. Lainan lisäkulut – erillisiä lisäpalveluja lukuunottamatta – puolestaan ovat Suomen lain myötä enintään 150 euroa vuodessa.

Lainan hintaa saattaa kasvattaa huomaamatta se, että Saldon lainoille ehdottamat kuukausierät ovat huomattavasti muita alan toimijoita pienempiä. Mitä pienempi maksuerä, sitä pidempi on takaisinmaksuaika. Negatiivisia Saldo-kokemuksia selatessa on ilmeistä, että monelle maksuajan vaikutus kokonaiskuluihin on ollut yllättävä, ja että se tulisi mainita näkyvämmin esimerkiksi lainalaskurin yhteydessä.

Saldo on siis hinnoittelultaan markkinoiden kalliimmasta päästä. Etuna on kuitenkin poikkeuksellinen avoimuus, sillä kunkin lainatyypin tarkka hinnasto erilaisine lisäpalveluineen listataan kutakin tuotetta käsittelevän välilehden alaosassa. Asiakas voi halutessaan myös maksaa tavallista suurempia kuukausieriä MySaldossa ilman erillistä lisäilmoitusta, maksuaikaa lyhentäen.


Lainan haun vaatimukset

  • Vähintään 18 vuoden ikä
  • Suomen kansalaisuus
  • Vakituinen osoite Suomessa
  • Verkkopankkitunnukset (tunnistautumiseen)
  • Ei maksuhäiriömerkintöjä

Käyttäjäkokemus

6

Yrityksen lainatoiminta on täysin sähköistä ja tapahtuu sen nettisivujen kautta. Ne ovat ulkoasultaan siistit ja nykyaikaiset, joskin joidenkin asiakkaiden mielestä hankalasti navigoitavat. Syynä tähän voivat olla tavallista suuremmat kuvituskuvat ja väljyys, joiden vuoksi sivuja pitää selata pidemmän aikaa etsimänsä löytämiseksi. Sivuilla ei myöskään ole käytössä tavallista yläpalkkia, minkä vuoksi eri välilehdet on haettava oikean yläkulman, sivun puolivälin sekä alaosan painikkeiden kautta.

Lainatyyppejä käsittelevien välilehtien sisältö on kattavaa ja lajiteltu helppolukuisiin laatikoihin. Käyttötarkoitusten ja ominaisuuksien ohella avoimesti kerrotaan myös luottojen hinnoittelu, joka annetaan näkymien alaosaan sijoitetuissa taulukoissa. Näin asiakas tietää jo ennen lainan hakua, mitä hinnalta odottaa, ja voi sitten täyttää sähköisen hakemuksen näkymän yläosan lainalaskurilla.

Lainalaskurissa asiakkaan säädettävänä on tarkka lainasumma, jonka perusteella tälle näytetään arvioitu maksuaika sekä kuukausierän suuruus. Arvio auttaa suhteuttamaan lainan omaan maksukykyyn. Itse lomakkeen täyttö on sekin helppoa, ja siinä kysytään samoja tietoja, kuin muillakin lainanantajilla. Tekoa saattaa kuitenkin nopeuttaa se, että Saldon hakemuksiin ei vaadita tulotositteita.

Lainapäätös tuodaan hakijalle reaaliajassa Saldon oman, automatisoidun scoring-järjestelmän ansiosta. Luoton saannin jälkeen asioita nopeuttaa MySaldo, jossa tarkastella voi jo haetun lainan tietoja. Sen kautta tehdyt lainanmaksut saapuvat perille aina reaaliajassa.

Nettisivujen sisältö on mobiilissa sama, joskin asettelultaan tiiviimpi. Eri välilehdet latautuvat nopeasti ja lainan haku onnistuu näin myös matkalla.


Käsittelyaika

10

Saldon erityisyys on sen oma scoring-järjestelmä, jolla hakijan maksukyky määritetään reaaliajassa. Sen ansiosta lainapäätöksen saa aina heti hakemuksen lähetyksen jälkeen – vuorokauden ajasta riippumatta. Positiivisia Saldo-kokemuksia yhdistääkin tyytyväisyys siihen, miten nopeasti sivuston käyttölainaa saa.

Käsittelyajat ovat poikkeuksellisen nopeat myös lainapäätöksen ulkopuolella. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen rahat siirtyvät Saldolta hakijan tilille 1-2 arkipäivän kuluessa. MySaldossa asiakkaan saatavilla on maksullinen Pikasiirto-palvelu, jolla vaikkapa Limiitin rahat saa heti tilille aina uuden tarpeen ilmetessä.

Erilaisten lainaa koskevien asioiden käsittelyä puolestaan jouduttaa merkittävästi MySaldo-palvelu. Palveluun kirjautumalla lainaa hakenut voi muun muassa tarkastaa loppuvelan sekä maksaa laskun reaaliajassa ilman ulkopuolista apua. Halutessaan lainaa voi maksaa sen kautta kerralla sovittua suuremman summan, eikä tähän tarvita erillistä ilmoitusta asiakaspalveluun.

Vaikka ongelmat ja epäselvyydet ovat Saldolla harvinaisia, tavoittaa asiakastuen näissä tilanteissa nopeasti. Pitkät aukioloajat sekä monet yhteydenottokanavat varmistavat, että käsittelyajat ovat myös ongelmien setvinnässä lyhyet.


Lisäedut

5

Merkittävimpiä lisäetuja Saldosta lainaa ottaville ovat erilaiset maksulliset toiminnot, joilla asiakas pystyy halutessaan helpottamaan lainanmaksua. Kaikkein eniten näitä lisäpalveluja on saatavilla rahoituslaitoksen Limiitti-asiakkaille. Kuukausierän voi halutessaan esimerkiksi puolittaa 3 kuukauden ajaksi tai lainalle ottaa käyttöön maksu- ja lyhennysvapaat kuukaudet.

Saldo Lainalle samanlaisia lisätoimintoja ei ole saatavilla, mutta myös sen maksu on vakuutettavissa Saldo Turvalla. Vakuutus maksaa kummallekin lainatyypille vain muutamia euroja kuukaudessa, ja se vakuuttaa luoton takaisinmaksun esimerkiksi työttömyyden ja sairastumisen varalta.

Omanlaisensa lisäetu ovat myös sivuilta löydettävät, ilmaiset lainamateriaalit. Lainaa ja taloudenhallintaa käsitteleviä artikkeleja julkaistaan Saldon nettisivuilla säännöllisesti, ja niiden selailu on mahdollista maksutta ja ilman kirjautumista. Kyseiset sisällöt ovat suurimmilta osin kattavia ja aidosti hyödyllisiä.

Aivan täysiä pisteitä Saldo ei lisäetujen saralta saa, sillä se ei tarjoa esimerkiksi bonuksia tai ilmaista, korotonta maksuaikaa.



Saldo: Yhteenveto

Saldo on yksi Suomen suosituimmista sekä nykyaikaisimmista lainanmyöntäjistä. Yli vuosikymmenen kattavan toimintansa aikana se on palvellut yli 500 000 asiakasta, laajentuen vuonna 2020 myös Ruotsiin sekä Liettuaan.

Lainatoiminnassa korostuu ennen kaikkea nopeus. Lainojen hakuun käytetään Saldon nettisivuilta löytyvää verkkohakemusta, jonka lähettämisen jälkeen lainapäätös tuodaan asiakkaalle heti. Itsenäisesti käytettävällä MySaldo-palvelulla omia laina-asioita voi hallinnoida reaaliajassa, ja ongelmien ratkonta onnistuu laadukkaan asiakastuen ansiosta muita alan palveluita nopeammin.

Ainoa merkittävä heikkous on Saldon tarjoamien lainojen hinta. Ne ovat koroiltaan suomalaisten luottomarkkinoiden kalliimmasta päästä, joskin kunkin lainatuotteen hintaerittely on tehty sivuilla avoimesti. Jos lainassa kaipaa ennen kaikkea avoimuutta ja nopeutta, on Saldo tähän hyvä vaihtoehto.

Asiakkaiden arvostelut Trustpilotissa

Katso uusimmat saatavilla olevat Trustpilot-arvostelut: SaldoLaina

Arvostelut: 550 • Alle keskitason
TrustScore: 2 1.8
5 1-tähti
71%
4 1-tähti
20%
3 1-tähti
3%
2 1-tähti
1%
1 2-tähteä
5%
PP
Pirjo Peltonen 4 Arvostelut
TrustScore: 1

Tässä kuussa 3 eri summaa jotka oli…

Tässä kuussa 3 eri summaa jotka oli maksussa. Eivät vastaa sähköposteihin kovinkaan helposti. Huono asiakaspalvelu.

Eija Puustinen
Eija Puustinen 1 Arvostelu
TrustScore: 1

olin maksanut hieman viiveellä

olin maksanut hieman viiveellä, minua höykytettiin maksamattomasta laskusta. katsoin maksaneeni sen. no, se oli hieman myöhässä maksoin 93,16e. ottivat siitä 0,10 senttiä, koska lasku hieman myöhässä ja se vaikuttaa kaikeen…..0,10 senttiä. SANON VAAN ETTÄ VOI HELEVETTI SENTÄÄN

SL
sami lindroos 1 Arvostelu
TrustScore: 1

Ei todellakaan hyvä

Ei todellakaan hyvä. Laittavat maksamaan laskua moneen kertaan. Kun maksat palvelussa pitäisi Suoraan näkyä maksut. Maksut näkyvät mutta suurin osa maksetusta rahasta menee jonnekin muualle kuin laskun kuittaamiseen ja saldoa jää aina jäljelle vaikka maksaisit enemmän kuin mitä väitetään olevan jäljellä. Ei jatkoon. Asiakaspalvelu ei toimi ja vastaaminen kestää.

Viimeisimmät uutiset